Osteopatia – co to takiego.

Osteopatia

Osteopatia to wolna od leków, nieinwazyjna terapia manualna, której celem jest poprawa zdrowia wszystkich narządów w organizmie pacjenta poprzez manipulowanie i wzmacnianie układu mięśniowo-szkieletowego. Jej założeniem jest jak najszybszy powrót do zdrowia pacjenta – często już pierwsza wizyta przynosi ulgę w bólu. Podczas terapii fizjoterapeuta przede wszystkim skupia się na stawach, mięśniach i kręgosłupie. Zabieg ma na celu pozytywny wpływ na układ nerwowy, krwionośny i limfatyczny organizmu.

Jej trzonem jest użycie rąk, zarówno przy diagnostyce, jak i leczeniu. Oczywiście każda diagnostyka poprzedzona jest starannym wywiadem, dochodzi do niej również badanie neurologiczne i ortopedyczny (poza samym osteopatycznym). Jeżeli zachodzi taka konieczność terapeuta posiłkuje się także badaniami obrazowymi lub/i laboratoryjnymi.

Osteopatia jest wolną od leków i nieinwazyjną formą medycyny manualnej, która koncentruje się na zdrowiu całego ciała, a nie tylko uszkodzonej lub dotkniętej części. Króluje w niej holistyczne podejście do człowieka.

Dlaczego osteopatia?

W osteopatii organizm człowieka postrzegany jest jako całość. Co za tym idzie skupia się ona na wyleczeniu całego organizmu, a nie konkretnego schorzenia jako takiego. Ponadto jej niezaprzeczalnymi atutami jest bezbolesność i nieinwazyjność. Można ją stosować w ostrych i przewlekłych stanach zapalnych. Terapia osteopatyczna likwiduje dolegliwości docierając do ich źródła, a nie tylko „zalecza” bądź „wycisza”. Jeżeli to możliwe redukować bądź eliminuje całkowicie leki i suplementy.

Z czym do osteopaty?

W zasadzie ze wszystkim ale najczęstsze dolegliwości, które leczy się za pomocą osteopatii to:

• bóle kręgosłupa, dyskopatie
  • bóle głowy
  • migreny
  • nerwobóle
  • rwa kulszowa
  • bóle stóp, kostek, bioder i kolan
  • bóle szyi
  • stany pourazowe (skręceni, zwichnięcia)
  • stany przeciążeniowe
  • bóle mięśni
  • bóle dłoni, ramion i łokcia
  • bóle stawów
  • artretyzm
  • problemy z postawą spowodowane ciążą, kontuzjami sportowymi, przeciążeniem podczas jazdy lub pracy lub problemami trawiennymi
  • również dolegliwość ze strony narządów wewnętrznych – jamy brzusznej czy narządów rodnych u kobiet.

Jakie metody terapii stosuje osteopata?

Jedną z metod w osteopatii jest leczenie za pomocą manipulacji powięzi. Powieź to tkanka łączna znajdująca się wokół każdej komórki ciała. Stąd też osteopatia jest niezwykle skuteczna przy leczeniu narządów wewnętrznych. Zabieg ten skutecznie zmniejsza napięcie tkanek, pomaga przywrócić równowagę całego organizmu i ogólne dobre samopoczucie.

Kolejną z metod jest metoda czaszkowo – krzyżowa. Pomaga ona w równoważeniu pracy układu autonomicznego. Polega na bardzo delikatnym uciskaniu czaszki, miednicy, przepony, klatki piersiowej oraz kości krzyżowej.

Osteopatia korzysta także z technik wisceralnych, które stosowane są w przypadku chorób układów wewnętrznych. Więcej informacji na temat terapii wisceralnej znajdziesz tutaj (link).

Czy wizyta u osteopaty jest bezpieczna?

Jak najbardziej tak. Mimo, że osteopatia jest uważana za rodzaj medycyny niekonwencjonalnej, to osteopaci są przede wszystkim wykwalifikowanymi lekarzami medycyny lub fizjoterapeutami, mającymi odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Ponieważ osteopatia opiera się nie tylko na fizycznym ale również neurologicznym poznaniu ludzkiego organizmu, jest też bardziej skomplikowana od standardowej rehabilitacji i wymaga wyższych kwalifikacji od specjalistów ją praktykujących. Osteopatię stosuje się wraz z konwencjonalnym leczeniem w celu poprawy ogólnego stanu zdrowia.